Fase 2. Compondre el Kit de Camp

A) QUÈ ÉS L’ETNOGRAFIA I QUINES TÈCNIQUES SÓN LES QUE UTILITZA?

Segons la Wikipèdia, l’etnografia és la disciplina que descriu els costums i tradicions dels pobles en antropologia. Aquesta disciplina pràctica forneix dades a l’etnologia. També pot definir-se com a etnologia descriptiva. https://ca.wikipedia.org/wiki/Etnografia

Segons l’Etno, Museu Valencià d’Etnologia: La manera d’arreplegar dades d’una cultura en la investigació antropològica quan es fa treball de camp es diu etnografia. L’etnografia és un mètode, o un conjunt de mètodes, que cal emprar si hom vol recollir dades d’una de forma sistemàtica. https://letno.dival.es/ca/actividad/que-es-letnologia

Segons Rosa Guber, en el seu llibre “La etnografia: Método, campo y reflexividad” el mètode a seguir consisteix en abandonar la comoditat i sortir al carrer amb l’objectiu de veure com viu, pensa i sent el ser humà. Per a portar a terme aquesta tècnica, caldrà fer una bona observació activa i participativa, interactuant amb els membres de la comunitat estudiada i observant les seves accions, pensaments i emocions en context.  D’aquesta manera, es podrà aconseguir una comprensió més profunda de la seva cultura, de les seves pràctiques socials i de les seves relacions interpersonals.

B) EL MEU KIT DE CAMP

Per a dur a terme aquest exercici necessitaré:

• Tenir a mà un bloc de notes per perdre notes detallades sobre el que es veu, s’escolta i se sent, dels seus comportaments, de les seves normes culturals/esportives i en resum de qualsevol cosa rellevant.

• Formularis de consentiment que consistirien en fulls d’informació sobre l’estudi per a completar el resultat obtingut

• Càmera de fotos, per poder treure imatges o videos de l’espai o de les activitats/esports que s’estiguin duent a terme.

• Mòbil, per si cal enregistrar alguna entrevista o fer recerca d’algun tema que sorgeixi. Pot ser complementari de la càmera de fotos/vídeo o fins i tot del bloc de notes.

• Ordinador, per poder fer la transcripció de les entrevistes, així com poder plasmar de forma ordenada el resultat de les notes que s’hagin pres prèviament.

• Roba esportiva per si cal pujar a una motora i enregistrar imatges/vídeos d’esportistes que estiguin remant o navegant o per entrar al gimnàs i posar-se en situació juntament amb els esportistes que estiguin entrenant.

C) COM UTILITZARÉ  LA RECOLLIDA D’INFORMACIÓ

Per a portar a terme el meu KIT DE CAMP hi ha diferents tècniques per a aconseguir-ho:

• Practicant l’observació participant, passant temps amb la comunitat del Marítim. Participar en les activitats/esports que practiquen per comprendre millor les seves dinàmiques socials i culturals.

• Fent entrevistes als membres de la comunitat per obtenir perspectives profundes sobre les seves vides, creences, valors i experiències. En aquest punt estarà bé fer preguntes concretes per obtenir també respostes detallades.

• Analitzant el contingut

En aquest punt caldrà distingir entre:

1 Anàlisi reflexiu : en el que hauré de reflexionar periòdicament sobre el meu propi paper com a observador i investigador. En aquest punt, primer hauré d’identificar els meus propis prejudicis, tendències i influències per a tenir comprensió de la cultura que estic estudiant.

2 Anàlisi comparatiu : en el que caldrà comparar i  contrastar les dades recopilades amb altres estudis i  teories etnogràfiques d’altres comunitats similars, per ampliar la meva comprensió i descobrir noves perspectives.

D) Escolta activa. Per aconseguir un bon feedback amb els entrevistats, caldrà tenir una bona predisposició a escoltar-los, de forma empàtica i absolutament objectiva. El punt de la comunicació és bàsic per poder tenir una bona informació de primera mà, provinent dels membres de la comunitat.

Finalment, caldrà fer una validació de dades com pot ser la triangulació de dades, on podria utilitzar diferents mètodes de recopilació de dades per així validar la informació obtinguda i reforçar la credibilitat  d’aquest estudi.

Entrada similar